Zoals Time Magazine berrichte op 6 mei lanceert DuckDuckGo volgende maand een nieuwe versie van haar zoekmachine. Deze kleine concurent van Google met zeer veel potentie zal net als Google dan ook zoeksuggesties, plaatjes, nieuwsberichten, producten, videos en lokale map lokaties weergeven in de zoekresultaten. Natuurlijk hebben we dit snel even uitgeprobeerd en zo te zien staan we momenteel 13e op zoekwoord “marketing bureau Amsterdam”. Er valt dus nog wel wat te sleutelen aan de zoekmachine š
Waarom DuckDuckGo een goed alternatief is voor Google
De belangrijkste propositie van DuckDuckGo staat ook meteen vermeld op de homepage van deze zoekmachine, namelijk “The search engine that doesn’t track you.”. Dit houdt in dat er geen gegevens over je zoekgedrag worden opgeslagen wat dus wel het geval is bij Google en dat je privacy zo gewaarborgd blijft. Daarnaast probeert deze zoekmachine je antwoorden op vragen te geven waarbij de achterliggende gedachte is dat gebruikers van zoekmachines op zoek zijn naar antwoorden. Veel van die antwoorden worden gegeven op fora en sites zoals Yahoo answers. Naar mijn idee is DuckDuckGo een leuk alternatief maar werkt het nog niet zo goed voor de Nederlandse taal. Ik blijf dus voorlopig nog even Google gebruiken.
Voor een sneak peak naar de nieuwe zoekvariant klik je hier.
In de volgende video van 5 mei 2014 kun je Matt Cutts horen zeggen dat backlinks de belangrijkste factor blijven de komende jaren maar dat het effect minder zal worden. Google begon in de jaren ’90 met het evalueren van backlinks die naar een website verwezen in plaats van alleen de inhoud, zoals andere zoekmachines deden.
Zullen backlinks straks niet meer werken?
De letterlijke woorden van Matt Cutts in de video: “I think backlinks still have many many years left”. Hiermee kunnen we er dus vanuit gaan dat het verkrijgen van goede backlinks nog lang gaat werken. In ieder geval zolang Google niet een andere manier vindt waarmee ze betere zoekresultaten kunnen verkrijgen en een algoritme ontwikkelen dat niet makkelijk te “gamen” is. In de praktijk zal dat moeilijk uit te voeren zijn. De enige manier waarop ze dat zouden kunnen doen naar mijn mening is door social proof mee te nemen als een ranking factor. Momenteel zegt Matt Cutts dat Twitter en Facebook social backlinks niet worden meegenomen in de zoek algoritmen wat zwaar in contradictie staan met het top ranking factoren onderzoek dat in 2013 is uitgevoerd door SearchMetrics.com. Een verklaring kan zijn dat door toename van exposure er meer verkeer, interactie, time on-site, lage bounce rate en hogere authority ontstaat door kwalitatieve social sharing waardoor indirect de zoek posities stijgen. Let wel, dit zijn dus geen social backlinks waarbij getracht wordt de zoekmachine te “gamen” maar echte social shares van echte social media accounts die waardevolle content delen en zo dus viral kunnen gaan. Ondanks dat Matt Cutts dus zegt dat ze de social impulsen niet meenemen in de zoekresultaten lijkt me dit sterk. Ze kopen namelijk de data van Facebook en Twitter en hebben dus inzicht in de statistieken alsmede de statistieken van het geflopte Google+ project wat nog steeds niet van de grond is gekomen alle inspanningen tevergeefs. Waarom ze deze data dan niet zouden meenemen in de ranking factoren blijft mij niet helemaal duidelijk en is dus op zijn minst discutabel. Bovendien zegt Matt Cuts hier dat social backlinks wel worden meegenomen dus hij spreekt zichzelf daar tegen. Ook bestaat er nog zoiets als Social Graph wat in mijn ogen de belangrijkste ranking factor zou kunnen zijn nu en in de toekomst aangezien het verkrijgen van social links van echte social authority accounts moeilijk te verkijgen zijn (tenzij je bereid bent om deze mensen te betalen uiteraard).
Hoe zien de zoekresultaten eruit wanneer backlinks niet worden meegenomen in de ranking algoritmen?
Dit is een interessante vraag die Matt Cutts hier beantwoord. Blijkbaar hebben ze backlinks nodig om goede zoekresultaten voor te kunnen schotelen. Weer een belangrijke indicatie dat links zeer belangrijk zijn en zullen blijven. Deze vraag werd gesteld op 19 februari 2014.
Welke verschuivingen kunnen we zien in de algoritmen van Google?
Updates zoals Panda en Penguin laten een verschuiving zien naar belang van inhoud, interactie en relevantie.
Belangrijke wegingsfactoren post Panda, Penguin en Hummingbird zijn:
Natuurlijke keyword anchor verdeling, niet teveel keyword anchors maar ook niet gerichte keyword anchors en naked URLĀ“s (eg. www.site.nl etc)
Natuurlijke zoekwoorddichtheid op de site. Geen keyword stuffing of verstoppen van zoekwoorden op de site.
Geeft het artikel antwoord op een vraag, wordt er een oplossing geboden of meerwaarde ten opzichte van andere artikelen?
Authority van een site. Sites met authority hebben een hogere Trust Rank en ranken daardoor bij voorbaat hoger dan sites met lage authority.
Author Rank; Wanneer met Schema.org is aangegeven wie het artikel geschreven heeft dan kan hier ook Trust waarde aan worden toegekend en dit zal helpen om het artikel hoger te waarderen.
Dit was een kleine visie op de toekomst van linkbuilding en de relevantie van bepaalde backlinks. Mochten jullie op-, aanmerkingen of aanvullingen hebben, laat het weten in de comments.
Niet iedereen kan 24 uur per dag zijn Twitter, Facebook of Pinterest checken. Wel zijn er verschillende piekmomenten waarop men gemiddeld vaker zijn of haar social media profiel aan het checken is en vaker de interactie aangaat. Dit zijn de momenten waarop uw social media uitingen het meeste effect rendeerd. Hieronder ziet u enkele infographics waar u de tijden kunt zien waarop uw het beste kunt pinnen, posten, sharen, tweeten, stumblen etc..
Facebook heeft aangekondigd om minder berichten van bedrijvenpaginaĀ“s in het nieuwsoverzicht van de “likers” te plaatsen. Daarnaast berichtte Emerce dat een onderzoek van Forrester Research heeft aangetoond dat de interactie bij Instagram 60 maal hoger ligt dan bij Facebook. Op Instagram komen berichten van bedrijven nog wel goed door bij hun doelgroep en hierdoor zijn marketing acties een stuk effectiever wat vooral geld voor de jonge doelgroep die zich voornamelijk genesteld heeft op Instagram.
Uiteraard zullen wij bij uw social media marketing campagne hierop inspelen en een pagina voor u aanmaken op Instagram wanneer u uw social media campagne aan ons uitbesteed.
Facebook heeft vandaag haar mobiele advertentienetwerk Audience Network gelanceerd. Er kan met 3 formaten worden geadverteerd op mobiel: normale standaard banners,interstitials (advertenties met sluitknop) en native advertenties.
Hiermee krijgenĀ AdMob, MoPub van Twitter en InMobi concurrentie van Facebook Audience Network. De lancering van de vindt plaats in San Francisco tijdens de ontwikkelaarsconferentie waar tevens advertentie API beschikbaar gesteld. Het aantal adverteerders zal stap voor stap worden uitgebreid. Alle banners en interstitials worden aangeboden volgens de standaard IAB-normen.
Momenteel haalt Facebook in de laatste drie maanden van 2013 1,24 miljard dollar opgehaald via advertenties op smartphones en tablets. Dat is meer dan de helft van de totale opbrengsten uit advertentie. Een mobiel advertentie platform is dan ook een logische stap om de inkomsten nog meer te vergroten.
We kijken uit naar de officiƫle lancering en zullen mobiel adverteren op Facebook zeker gaan aanbieden in onze advertentie pakketten. Schrijf u in op onze nieuwsbrief om op de hoogte te worden gebracht van de officiƫle lancering en onze pakket aanbieding. De eerste adverteerders zullen profiteren van een aantrekkelijke introductiekorting.
Mobiel Adverteren op Facebook, binnenkort online, Facebook Audience Network
Wilt u weten wat ik voor uw zaak kan betekenen en hoe ik uw business kan laten groeien middels onlinemarketing en lead generatie? Boek een online meeting met mij en we bekijken samen welke oplossingen ik voor u kan aandragen. En vergeet u niet om in te schrijven op de nieuwsbrief voor tips & kortingen!